دانلود فرمت ورد: دانلود تحقیق در مورد پروژه خلاقیت چیست؟-قسمت دوم

اخیراً تأكید بسیاری در این خصوص هست كه در مدارس فرصت بسیار كم و نا محدودی برای فعالیت های خلاق كودكان در نظر گرفته می گردد. همچنین بعضی از كودكان در كلاس های درسی غیر خلاق زندان می شوند و به آنها گفته می گردد« بنشین سرجایت». به همین دلیل یكی از ضروریات نظام آموزشی، در نظر داشتن استعداد های خلاق كودكان و پرورش معلمان در خصوص فراهم آوردن فضای مناسب برای پرورش آن استعدادهاست.
 

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

 

تأثیر های جنسی:
در هر جامعه ای تأثیر های جنسی خاصی هست، در اغلب مواقع این تأثیر ها علاوه بر محاسنش محدودیت هایی برای كودكان فراهم می كند. وقتی ما انتظار داریم كودك پسرمان فعال، مستقل و قوی باشد و برعكس دخترمان منفعل، وابسته و از خود گذشته و فداكار باشد با این شیوه به كودكان مان آسیب می رسانیم اگر تأثیر های جنسی به این شکل برای كودك دیكته گردد، پسرها از رسیدن به فعالیت های آرام خودداری می كنند و دخترها از دستیابی به فعالیت ها و تجربیات فعال و زنده دوری می كنند. در حالی كه هر دو نوع تجربه برای فرایندخلاقیت ضروری می باشد.
جامعه، سنت و فرهنگ:
مفاهیم متفاوتی هستند اما هر یك، رفتارها، ارزش ها و توجه های خاصی را دیكته می كنند، اینها به شكل انتظارات منتقل می شوند. متأسفانه ممكن می باشد كودكان خلاق با یك دستور كار متفاوت اقدام كنند. مشكل زمانی بروز می كند كه بزرگسال همه پاسخ ها را دارد و از كودك انتظار دارد كه در قالب چارچوب ها رفتار كند. مثلاً اغلب گفته می گردد : « این شیوه ای می باشد كه خانواده من اینطور اقدام می كند». بدیهی می باشد كه تکریم به انتظارات جامعه، سنت ها و فرهنگ از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد به شرط آنكه قید و بندهای دست و پا گیر برای افراد به وجودنیاورد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

چگونه خلاقیت كودكان را افزایش دهیم:
١- محیطی مناسب برای انجام كارهای خلاق آنها فراهم نمایید.
٢- امكانات و وسایلی در اختیار آنها قرار دهید تا به كمك آنها خلاقیت ها ی خود را ابراز نمایند.( به عنوان مثال وسایل موسیقی، نقاشی و طراحی و…)
٣- كارهای خلاق كودكان را تشویق كنید و آنها را در معرض نمایش قرار داده و از ارزیابی بیش از حد آنان خودداری كنید.
٤- به عنوان بزرگسال، خود به انجام كارهای خلاق بپردازد و اجازه دهید كودكان شما شاهد كارهای خلاق تان باشند.
٥- به شیو ه های آموزشی در خانواده خود توجه داشته باشید.
٦- برای كارهای خلاق دیگران ارزش قائل شوید.

٧- از تأكید بر تصورات قالبی در خصوص جنسیت كودكان شدیداً خودداری نمایید. ( به عنوان مثال دختر ماشین بازی نمی كند، پسر عروسك بازی نمی كند یا پسر گریه نمی كند). ٨- امكان شركت در فعالیت ها و كلاسهای ویژه را برای آنان فراهم نمایید.
٩- اگر مشكلات یا گرفتاریهای در خانواده هست از آن مشكلات به شیوه مثبتی بهره گیری كنید و با تشویق به كودك خود اجازه ابراز احساسات و اظهار نظر بدهید.
١٠- توجه داشته باشیید كه استعداد فقط سهم كوچكی از خلاقیت می باشد و تمرین و نظم بخشیدن به آن از اهمیت بیشتری بر خوردار می باشد.
١- اجازه بدهید كودك خودش باشد حتی اگر رفتارهای عجیب از او سر بزند و کوشش كنید در حضور جمع كودك خود را خلاق معرفی نكنید؛ اگر این طور نباشد اطرافیان انتظارات بیش از حدی از كودك شما خواهند داشت.
١٢- با كودك خود شوخ طبع و مهربان باشید.

 

فرایند خلاقیت

در رویكردی عمومی، نگاه به خلاقیت، منظری توسعه مدارانه و جهت‌گیری اثربخش را به همراه دارد. خلاقیت از دیرباز عنصری تماماً ذاتی و نهادینه شده و تقریباً موروثی قلمداد شده اما آن چیز که كه امروز به عنوان توجه خلاقانه، طراحی خلاقانه، استعداد خلاق و بیشتر از همه تفكر خلاق موسوم می باشد، پارادایمی فراتر از عنصری با رویكردی درونی می باشد.

در رویكردی عمومی، نگاه به خلاقیت، منظری توسعه مدارانه و جهت‌گیری اثربخش را به همراه دارد. خلاقیت از دیرباز عنصری تماماً ذاتی و نهادینه شده و تقریباً موروثی قلمداد شده اما آن چیز که كه امروز به عنوان توجه خلاقانه، طراحی خلاقانه، استعداد خلاق و بیشتر از همه تفكر خلاق موسوم می باشد، پارادایمی فراتر از عنصری با رویكردی درونی می باشد. نگاه جدید به خلاقیت، آن را آموزش محور و پرورش مدار می‌داند و تقویت و فعلیت آن را در چارچوب شئون فكری و حوزه‌های عملی ممكن می‌شمارد.
تعریف خلاقیت
كارشناسان، خلاقیت را «توانایی نگاه جدید و متفاوت به یك موضوع» (ورتهایمر ۱۹۴۵) فهم بهتر و سازماندهی شده« (كلی و راجرز ۱۹۶۵) »حدس زدن یا منظم كردن فرضیه‌ها (تورنس ۱۹۶۵) »فهم ناخودآگاه و هدایت شونده به سوی بینش‌های جدید» «توردوریكاردز ۱۹۸۸

(تولید ایده‌های جدید و مفید )آمیلی ۱۹۶۶( تفكر جانبی در برابر تفكر عمودی )ادوارد دوبونو ۱۹۶۶( تفكر واگرا در برابر تفكر همگرا )گیلفورد ۱۹۶۶( معرفی پدیده‌ها یا روش‌های جدید و توانایی خلق كردن با نیروی تخیل )گات لوییس ۲۰۰۰( ارائه رهیافت‌های جدید و غیرمعمولی و اثربخش )پاپالیا ۱۹۸۸( و مستقر كردن ارتباطات جدید) استنبرگ و اوهارا ۱۹۹۷) تعریف كرده‌اند.
در نگاه ما «خلاقیت برایند نیروهای تخیلی و تعقلی فرد می باشد كه با بهره گیری از دانسته‌های قبلی و كشفیات جدید،‏ قالب‌های ذهنی و محدودیت‌های فكری او را در هم می‌شكند و رهیافت‌هایی نو برای حل مسئله ارائه می‌دهد».
قوه تعقل و قوه تخیل بشر در دو سوی طیف ذهنی بشر قرار دارد و خلاقیت محصول پرورش متناسب و همگون این دو قوه می باشد و چه بسا رشد ناهمگون یكی از این دو قوه بشر را به دام جمود فكری یا خیال‌پردازی و مالیخولیایی بیندازد.
خلاقیت بر دو پایه تصورات و تعقلات بنا نهاده شده می باشد كه برایند آنها منجر به تولید ایده‌های خلاقانه می گردد و بشر‌های خلاق عموماً كسانی هستند كه این دو قوه را به خوبی در وجودشان پرورش داده باشند و از برایند این دو در جهت مقاصد و اهداف خود بهره گیری كنند.

تصورات مؤثر در خلاقیت
تصورات مؤثر در خلاقیت، عبارتند از:
 تصورات مثبت یا حدس زننده: تصوراتی كه ما از چیزهای لذت‌بخش و اتفاقاتی كه دوست داریم برایمان بیفتد در ذهن می‌سازیم. مانند تصورات بصری كه به ما امكان می‌دهد هر تصویر فكری دلخواه را در مغز به وجود آوریم.
تصورات بازسازنده:
تصوراتی كه ما را قادر می‌سازند تا تصویرهای گذشته را به‌گونه غیر ارادی در مغز خود بازسازی كنیم.
تصورات ساختاری:
حس ذاتی برای تجسم اشكال سه بعدی و توانایی غریزی برای ساختن تصویری واضح و سه بعدی در مغز از نقشه‌ای مسطح، مانند قدرتی كه هوانوردان را در فرود آوردن هواپیما به زمین در پروازهای بدون دید یاری می‌كند.
تصورات جانشینی:

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

تصوراتی كه به وسیله آنها می‌توانیم خود را به جای دیگران قرار داده و در غم‌ها و شادی‌های آنها شریك شویم.

دیدگاهتان را بنویسید