متن کامل: دانلود تحقیق در مورد پروژه خلاقیت چیست؟-قسمت سوم

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید
۱) مرحله اول: حقیقت‌یابی
حقیقت‌یابی شامل گام‌های زیر می باشد:
تعریف مسئله: در این مرحله فرد مسائلی را كه بایستی حل كند شناسایی و انتخاب می‌كند.
آماده‌سازی:
جمع‌آوری و گزینش داده‌های مربوط به موضوع كه این داده‌ها شامل دانشی كه از قبل در ذهن وجود داشته به علاوه دانش‌هایی می باشد كه جدیداً برای حل خلاق مسئله جمع‌آوری می‌كنیم.
نكته‌ای كه در مورد جمع‌آوری داده‌ها بایستی مورد توجه قرار گیرد این می باشد كه جمع‌آوری اطلاعات در حجم زیاد و با شیوه‌ای نامناسب، باعث عدم رشد خلاقیت می گردد. جان لیتكس متخصص علوم تربیتی امریكا گفته می باشد «اطلاعات ممكن می باشد قدرت تصور را خفه كند» به همین دلیل، روش صحیح جمع‌آوری داده‌ها بایستی مورد توجه قرار گیرد. لذا بایستی «به حقایق برجسته در زمینه مربوطه پرداخته و بعد شروع به تدبیر فرضیات ممكن كنیم سپس دوباره به مرحله ابتدایی برگشته و تمام حقایق موجود در آن زمینه را مورد مطالعه قرار دهیم (ریمون كیوی و لوك وان كامپنهود ۱۹۸۸).
۲) مرحله دوم: پالایش
داده‌های جمع‌آوری شده نیاز به پالایش و طبقه‌بندی اساسی دارد تا اطلاعات سره از ناسره را از هم جدا كرده و میان اندیشه‌ها و مطالب مناسب و بیهوده تفكیك قائل شویم و آنهایی را كه به درد نمی‌خورند در سطل زباله‌ای بزرگ بریزیم.
۳) مرحله سوم: تجزیه و تحلیل

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

در این مرحله، فرد در عمق اطلاعات دریافتنی به كنكاش و جست‌وجو می‌پردازد و مطابق با مسئله و هدفی كه از حل مسئله دارد، از اطلاعات بهره گیری می‌كند. البته بخشی از این کوشش به صورت ناآگاهانه بوده و ذهن به گونه ناخودآگاه به پردازش اطلاعات در ذهن می‌پردازد كه به آن «دوره كمون» (والاس ۱۹۲۶) نیز گفته می گردد.
۴) مرحله چهارم: ایده‌یابی
در این مرحله، به كمك داشته‌های ذهنی كه در مراحل اول تا سوم طی فرایندهای ویژه‌ای جمع‌آوری و پردازش شده‌اند، فرد شروع به تولید ایده‌های خلاقانه می‌كند كه شامل گام‌های زیر می باشد:
ایجاد ایده‌ها: تدبیر ایده‌های آزمایشی موقت به عنوان سرنخ‌های ممكن
پروراندن ایده‌ها: این مرحله با انتخاب مفیدترین ایده‌های حاصله و افزودن یا تغییر و تركیب آنها كه منجر به ایجاد ایده‌های جدیدتر و متكامل‌تر می گردد انجام می‌پذیرد.
۵) مرحله پنجم: راه‌حل‌یابی
این مرحله شامل دو گام زیر می باشد:
ارزشیابی فرد: فرد از این طریق بهترین ایده‌های تولید شده را انتخاب می‌كند.
گزینش: انتخاب راه‌حل نهایی از میان ایده‌های گزینش شده و پیاده‌سازی آن
۶) مرحله ششم: بازخوردگیری
این مرحله، پس از پیاده‌سازی ایده‌هایی كه در مرحله پنجم گزینش گردید، صورت می‌گیرد. با گرفتن بازخورد مناسب ضعف‌ها و كاستی‌های ایده‌ها مورد مطالعه قرار گرفته و با بهره گیری از تجربیات عملی، ایده ها متكامل‌تر و عملی‌تر می شوند.

طی این مراحل، در مرحله اول تا سوم فرد با بهره گیری از نیروی تعقل به جمع‌آوری اطلاعات و بازپروری آنها می‌پردازد. در مرحله چهارم كه اوج تعامل قوه تفكر و تخیل می باشد و بایستی آن را هنگامه بروز جوانه‌های خلاقیت در ذهن آدمی دانست، با بهره گیری از قدرت تصور و خیال‌پردازی و با كمك داده‌های پردازش یافته مراحل قبل، ذهن موفق به ابداع ایده‌های درخشان می گردد. در مرحله پنجم و ششم به كمك قوه داوری و قضاوت كه خود از شئون تفكر می باشد و پیشتر در مورد آن توضیح داده گردید، بهترین و عملی‌ترین راه‌ها را انتخاب و با گرفتن بازخورد مناسب به كمك تفكر علت و معلولی و قضاوتی، یافته‌های ذهنی را به راه‌حل‌های عملی و كارامد تبدیل می‌كنیم.
ویژگی‌های افراد خلاق
افراد خلاق عموماً ویژگی‌های دارند كه آنها را از سایر مردم متمایز می‌كند. این ویژگی‌ها كه همان ظهور و بروز نیروهای تفكری و تخیلی بشر در منظر و دیدگاه دیگران و تحقق عملكردهای آنها در عالم خارج می باشد، عبارتند از:
هوش:
افراد خلاق، همواره به اندازه كافی از هوش برخوردارند. یعنی لزوماً بشر‌های دارای هوش بالا، بشر‌های خلاقی نیستند. بلكه كسانی خلاق هستند كه توانسته‌اند هوش خود را به نحو مطلوبی تربیت و سازماندهی كنند.
سیالیت فكری:
از توانایی ایجاد سریع تعداد زیادی ایده برخوردار می باشد.
انعطاف‌پذیری ادراكی:
توانایی دست كشیدن از یك قاعده و قانون و چارچوب و یافتن چارچوب‌های جدید را دارند. به تعبیری دیگر، ذهن آنها بهتر و سریع‌تر می‌تواند قالب‌شكنی كند و به الگوهای جدید دست یابد.
ابتكار:
توانایی و تمایل به ایجاد جواب‌های غیرمعمول و مرسوم را در واكنش به محرك‌های محیطی دارند. تنوع‌طلبی و بیزاری از انجام كارها به صورت روتین از دیگر خاصیت‌های این ویژگی می باشد.
استقلال رأی و داوری:
به خود متكی بودن و سنجش افكار و ایده‌ها بر مبنای منطق و استدلال به دور از وابستگی‌ها و غوغا سالاری‌ها و عدم تمایل به همرنگی با جماعت از دیگر ویژگی‌های این افراد می باشد.
اعتماد به نفس:
به توانایی خود اعتماد و عقیده دارند و تصویری واقعی از امكانات و حدود توانمندی‌های خود دارند.
خطرپذیری: از انتقاد و شكست ترسی ندارند و اشتباهات را فرصت‌هایی برای یادگیری تلقی می‌كنند.
تمركز ذهنی:
به گونه فعال و پر کوشش، هم از نظر ذهنی و هم از نظر عملی، به ایده می‌پردازند.
▪ دانش: افراد خلاق، سال‌های زیادی را برای كسب دانش و تسلط بر موضوع مورد علاقه خود صرف می‌كنند و علاوه‌بر آن همواره در حال توسعه همیشگی دانش وآگاهی خود هستند.
پیشینه تاریخی:
افراد خلاق، عموماً در زندگی دچار رخدادهای متنوعی بوده‌اند و بعضاً فقدان‌های بزرگی نظیر والدین یا امكانات مالی داشته‌اند. این فقدان‌ها عموماً موجب برانگیختن احساس نیاز شده و فرد را واداشته‌اند تا در جهت رفع نیاز خود به راه‌حل‌های خلاقانه بیندیشد.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

نیاز به كسب موفقیت:
افراد خلاق نیاز دارند در كسب هدف‌های خود، به موفقیت‌هایی دست پیدا كنند. این نیاز منبعی قوی و دلگرم كننده برای کوشش مضاعف فرد در زمینه دستیابی به راه‌حل‌های تازه، ریسك‌پذیری بیشتر و تمركز قوی‌تر بر روی موضوع می باشد.
موانع بروز خلاقیت
شاید اولین سؤالی كه بعد مطرح شدن بحث خلاقیت و ویژگی‌های بشر‌های خلاق به وجود می‌آید، این باشد كه به‌رغم اینكه تقریباً تمام بشر‌ها دارای دو قوه تفكر و تعقل هستند، چرا عده‌ای خلاق و سرشار از ایده‌های نو و بدیع هستند و گروهی دیگر بیابان لم یزرعی هستند خالی از هر گونه نسیمی كه اندكی بوی تمایل برای كارهای جدید، نو، متنوع و متفاوت از گذشته را دارد؟ پاره‌ای از این علت های عبارتند از (آبایی ۱۳۸۲):
گمان اینكه مسئله تنها یك راه‌حل درست دارد
کوشش بر اینكه همیشه منطقی باشیم
طاعت بی زیرا و چرا از قوانین
ترس از ابهامات و علاقه به مشخص بودن همه چیز
اصرار بر اینكه همیشه عملی فكر كنیم
ترس از شكست و پرهیز از انجام كارهای مخاطره‌انگیز
عدم تفریح و سرگرمی
تخصص پیدا كردن تنها در یك كار

دیدگاهتان را بنویسید