دانلود پژوهش: دانلود تحقیق در مورد پروژه خلاقیت چیست؟-قسمت پنجم

برقراری روابط عاطفی بین معلم و دانش آموزان
ایجاد فرهنگ تفكر در تدریس و تعلیم و تربیت تکریم گذاشتن و بها دادن به افكار نو و تازه در حل مسائل درسی .
طراحی و ایجاد كلاس درسی كه بر اساس علائق ، آزادی اقدام و سلیقه دانش آموزان باشد  شریك كردن دانش آموزان در امر یادگیری و تأكید بر طرح مسائل واقعی .

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

دریافت گزارش های خلاقانه . مثلاً معلم كلاس چه انتظاری از دانش آموزان در موضوع مورد نظر دارد . در مورد كنجكاوی مطلب جمع آوری كنند .
آموزش سه مهارت خوب دیدن ، خوب شنیدن و خوب فكر كردن .
دانش آموزان بتوانند آن چیز که را در مدرسه یا هر فعالیت تربیتی فرا می گیرند ، در برخورد با جایگاه های جدید و مسائل تازه به معرفی اجرا بگذارند .
هدف از آموزش این باشد كه دانش آموزان تفكر منطقی پیدا كنند و مانند یك مورخ و محقق موضوع را مطالعه كنند .

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

شكستن كلیشه های ذهنی دانش آموزان و وارد کردن آنان به تفكر و اظهار عقاید عدم بهره گیری از یك روش قالبی
آشنا كردن دانش آموزان با مفاهیم اساسی و اصول مورد نیاز مهارت های زندگی
ج ) آموزش و پرورش دانش آموزان خلاق
بعضی از صاحبنظران بر این عقیده هستند كه برای خلاق كردن آموزش و پرورش بایستی سراغ روشهای پرورش خلاقیت رفت و آنها را به مدیران و معلمین آموزش داد تا آنها نیز دانش آموزان خود را خلاق كنند . اما مسأله این می باشد كه هر روشی كه دیروز خلاق بوده امروز كمتر خلاق می باشد و هر روش خلاق امروزی نیز فردا ممكن می باشد غیر خلاق باشد . پس بایستی كاركنان آموزش ببینند كه چگونه روش خلاق بیافرینند و در برخورد با تعلیم و تربیت دانش آموزان از خود خلاقیت و نوآوری نشان دهند . معلم و مدیر از مجریان اصلی صحنه تعلیم و تربیت هستند . آنها هر گونه كه به بشر بنگرند و بیندیشند به پرورش او همت خواهند گماشت . توجه و علاقه مدیر و معلم به مسائل همه جانبه رشد و شكوفایی ، با روشهای فكری و زایش های اندیشه های جدید و موجب تحقق آموزش و پرورش خلاق و نوآور می گردد .
در این راستا بایستی سرچشمه خلاقیت را در تجربیات دوره كودكی دانش آموزان جست و جو كرد . به تفكرات و تخیلات بچه ها اهمیت داد تا فرصت پیدا كنند افكار خود را مطرح نمایند . در آنان مهارت ، قدرت استدلال ، اندیشیدن و تفكر انتقادی را تشویق نمود ، نه قبول كردن كور كورانه برای آنان بایستی محیطی مناسب جهت پرورش تفكر خلاق و آموزش مهارت هایی كه او را در جذب اندیشه های نو و تجربه های جدید كمك كند ، ایجاد كرد . خمیر مایه فكر و اقدام بسیاری از دانشمندان بزرگ كنجكاوی آنان بوده می باشد . پس بایستی پیش بینی تدارك فرصت های خود آموزی و فعالیت های یادگیری اكتشافی و مبتكرانه را فراهم كرد . با در نظر داشتن این كه مكاشفه اثری عمیق و ماندگار بر دانش آموز خواهد داشت . درگیر كردن دانش آموزان با هم در امر یادگیری و اهمیت دادن به كار گروهی كه منجر به رقابت در یادگیری برای انجام كار بهتر ، ایجاد روحیه همبستگی ، تقسیم كار و حس مسئولیت پذیری در آنان بشود ، ضروری می باشد . مدیر و معلم بایستی خلاقیت را به عنوان یك استعداد عمومی در نظر گرفته و کوشش كنند با ایجاد فرصت های برابر جهت بهره گیری تمام دانش آموزان آنان را به سوی عملكرد آموزشی انعطاف پذیر ، سیال و غیر تكراری هدایت كنند . بایستی كلاسی به وجود ‌آید كه در آن ایده های متفاوت و متنوع آفریده گردد و یادگیری لذت بخش و پایدار از طریق بارش سؤال ، طرح مسائل جدید و پاسخ های تازه شكل گیرد و به قول پیاژه : هدف اصلی آموزش و پرورش ، پرورش افراد نوآوری می باشد كه می توانند فكر كند و اهل پژوهش و مطالعه باشند .
پس :
۱) نوآوری در زمینه آموزشی از زمانی مطرح می گردد كه بر اثر پیشرفت های علمی و فنی جامعه دستخوش تغییرات و تحولات گردد . مدرسه كه هدفش پاسخگویی به مقتضیات اجتماعی ، اخلاقی و انتقادی جامعه می باشد بایستی متناسب با این گونه تحولات دگرگونی را بپذیرد و با شرایط جدید سازگار گردد .
۲) نو آوری در شناخت دقیق و علمی افراد و چگونگی رشد ذهنی و شخصیتی از طریق تحول و پیشرفت در روانشناسی كودكان و نوجوانان ، تأثیر مؤثری دارد .
۳) تغییر در ساختار مدرسه و رفتن به سمت مدرسه محوری از طریق : نقویض اختیار ، برنامه نویسی ، بودجه بندی ، تجهیزات آموزشی ، روش های جدید یاددهی – یادگیری ،ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ، اتخاذ روش های تربیتی و آموزشی ، در نظر داشتن مشاركت مردمی و مدیریت مشاركتی ، تغییر در برنامه های آموزشی به مقصود توسعه همه جانبه و رشد دانش آموزان از الزامات نوآوری آموزشی می باشد .
۴) برنامه های آموزشی تا مراحل پژوهشی و آزمایش های خود را طی كنند ، مدتی وقت لازم دارند . برنامه های آموزشی همیشه سنگین تر و آهسته تر از علوم و تكنولوژی حركت می كنند و تا برنامه ای مورد تصویب و قبول قرار گیرد ، كهنه شده و نیازهای جدیدی مطرح می گردد .
۵) نظام های آموزشی و عامه مردم ، سنت گرا هستند و نو آور را به سادگی نمی پذیرند . در حالی كه جوانان به گونه ذاتی دگرگون طلبند و می خواهند سریع تكنولوژی را به دست آورند .
۶) نو آوری همیشه با مقاومت رو برو می باشد لذا بایستی در طراحی نو آوری ، بروز مقاومت ها مد نظر قرار گیرد .
۷) نو آوری در یك بخش یا درس ، روزی بخش ها و دروس دیگر اثر می گذارد برای مثال نو آوری یك مدیر باعث تغییر و عكس العمل مدیران ، منطقه یا مدیران رده بالا می گردد و یا نو آوری در روش های یادگیری ، روش های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی را دگرگون می سازد .
۸) موفقیت در نوآوری در گرو قبول باور و هماهنگی همه عوامل دست اندر كار مدرسه می باشد .
مدیر نوآور بایستی در سه بعد دانایی ، توانایی و خلاقیت مهارت داشته باشد . دانایی مدیر به مهارتهای سه گانه ادراكی ، انسانی و فنی او تصریح دارد . توانایی مدیر به توانایی جسمی ، روانی ، عاطفی و عقلی به ذهنی توجه دارد و خلاقیت مدیر ذهنیت فلسفی و پژوهش خواهی و نو آوری را در بر می گیرد .
ویژگی های مدیر خلاق
انعطاف پذیر بوده و می تواند شرایط و مقتضیات و نیازهای محیط های آموزشی را در نظر داشته باشد و توانایی تولید ایده های فراوان را دارا باشد .
روش های برقراری ارتباط مناسب و افزودن به ایده ها و گسترش آنها را می شناسد .
به فكر و اندیشه خود و دیگران تکریم می گذارد .

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

از نظرات و ایده های دیگران در تصمیم گیری ها بهره گیری می كند
جهت انجام وظایف و مشخص کردن وظیفه همه افراد ، گروه بندی می كند .
به روش های حل مسأله و بهره گیری از رویكردهای متفاوت در حل مسائل و مشكلات آشنایی دارد .
شرایط مناسب جهت بروز خلاقیت ها و پرورش آنها و پشتیبانی از افراد خلاق و نو آور را ایجاد می كند .
توانایی تجزیه و تحلیل مسائل پیچیده را دارد
توانایی توجه آینده محوری را دارد زیرا قدرت آن را دارد كه وظایف خود را با تغییرات جامعه و نظام آموزشی با مشاركت همه عوامل درونی و بیرونی مدرسه به گونه شایسته متناسب نماید .
روحیه خلاق دارد ، یعنی روحیه ای كه مدیر را از عقاید قالبی و تعصبات جاهلی و از قراردادها و بخشنامه های بی ثمر فراتر برده و به تعالی فكری برساند .
كلی نگری و تفكر سیستمی برای تطبیق رفتار فردی با رفتار سازمانی و درك امور سازمانی به گونه واحد را دارا می باشد .
در ایجاد و كسب اطلاع رسانی با تكنولوژی های جدید اطلاعاتی مهارت دارد .
▪ مهارت های آموزشی شامل مهارت های برنامه ریزی ، راهنمایی تحصیلی ، شیوه های جدید یادگیری ، فنون اداری ارزشیابی كاركنان ، پیشرفت تحصیلی و …. را دارا می باشد .
شیوه بهره گیری از رنگ های شاد و تنوع بخشیدن به فضا و تحول در زنگ های تفریح را می شناسد .
در بالا بردن امكانات ورزشی در جهت نشاط بخشیدن به دانش آموزان كوشش می كند .
در انتقال اطلاعات روز به دانش آموزان کوشش می كند

دیدگاهتان را بنویسید