دانلود فرمت ورد: دانلود تحقیق در مورد پروژه راه کارهای نوین تعلیم و تربیت -قسمت چهارم

آموزش ها در هر علم و دانشي مي بايست افزون بر دانش هاي نظري كه از راه گفت وگو و جدل احسن و استدلال انجام مي گردد به شكل عملي صورت گيرد. آن چه دانشي را پايدار و به شكل علم حضوري و ذاتي در مي آورد شكل عملي آن می باشد. به نظر مي رسد كه در حوزه ها و مراكز آموزشي كنوني كم تر به آموزش هاي عملي توجه مي گردد. آن چه در دانشگاه ها و حوزه هاي كنوني تدريس مي گردد علم اخلاق و علم تربيت می باشد نه پرورش اخلاقي و تربيتي افراد. استاد علامه حسن زاده آملي همواره هنگام تدريس توضیح فصوص الحكم ابن عربي و مصباح الانس به شاگردان خويش تاكيد مي كردند آن چه در اين كلاس ها آموخته مي گردد مفاهيم عرفاني می باشد كه دانش تعليمي می باشد و آن چه بايد تحقق يابد و بشر را محقق به عرفان كند دانش رشدي و پرورشي می باشد كه مي بايست زير نظر استاد انجام گردد.

 

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

در گذشته هر استادي شاگردي را با خود همراه داشت و يا شماري از شاگردان به شكل نوكر حتي شبانه روز او را همراهي مي كردند و اين گونه می باشد كه حضرت اميرمومنان(ع) مي فرمايد: انا عبد من عبيد محمد (ص) من بنده اي از بندگان و نوكري از نوكران محمد(ص) هستم. روش آموزشي رشدي كه در آن وقت به كار مي رفت موجب مي گردید تا شاگردان همه رفتارها و كنش ها و واكنش هاي استاد را در هنگام خشم و خوشي و سختي و راحتي زيرنظر داشته باشند و استاد نيز شاگردان خويش را نظارت مستقيم نمايد. اين گونه می باشد كه حتي در آموزش هاي رسمي نيز موفق بودند و استاد آيت حق حائري يزدي به عنوان نمونه از 500 شاگرد خويش سيصد مجتهد مسلم تحويل اجتماع داد كه بسياري از ايشان الگوهاي رفتاري و اخلاقي زمانه خويش بودند. هم چنان كه استاد سيدقاضي طباطبايي از استادان معروف كه هنوز شاگرداني از ايشان زیرا آيت الله بهجت باقي مانده اند توانسته می باشد ده ها استاد مسلم و عارف كامل و مكمل تحويل اجتماع دهد.www.zibaweb.com

بنابراين نظارت مستقيم و كنترل رفتارهاي شاگردان از نزديك از اصول اصلي آموزش و پرورش قرآني می باشد كه در داستان هاي بسياري به آن تصریح شده می باشد و تجربيات نيز به خوبي تاثير آن را نشان داده می باشد. در حالي كه در دانشگاه ها و حوزه هاي امروز اين روش تربيتي به كلي به فراموشي سپرده شده می باشد و كلاس هاي اخلاق و حتي آموزش هاي ديني به صورت هزاري برگزار مي گردد و شاگردان خاص و خصوصي وجود ندارد.

اكنون ديگر نمي توان رفتار عملي استادان را در حوزه هاي خانوادگي و اجتماعي ردگيري كرد و آنان را الگوهاي عيني و عملي خويش قرارداد. اين گونه می باشد كه بسياري از آموزش ها به شكل قول بي اقدام و بي نظارت می باشد.

اين ها بخشي از روش هاي تربيتي قرآن می باشد كه در اين مجال كوتاه به آن پرداخته شده می باشد و روش هاي قرآني را مي توان به بيش از 50 مورد برآورد كرد كه اميد می باشد تا در آينده و در نوشتاري ديگر به آن ها پرداخته گردد. باشد با بهره گيري از اين روش هاي قرآني بتوانيم در الگوسازي و جامعه پذيري نسل هاي آينده تأثیر سازنده و مفيدي داشته باشيم و با اقدام به آموزه هاي قرآني از مشكلات گوناگون كنوني در آموزش هاي تربيتي رهايي يابيم.رجب شرف اللهي

 

کیهان

http://www.bazyab.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=14877&Itemid=45

************************

 

روشهای تربیت دینی:

 

مقصود از روشها ، فنون ، شیوه ها و دستور العملهای جزئی می باشد که اهداف آموزش را به ثمر می رسانند .بعضی از این روشها عبارتند از :

 

1ـ روش غیر مستقیم

 

نتایج بهره گیری از روشهای غیر مستقیم بسیار مفید تر از روش مستقیم می باشد زیرا که در روش مسقیم تذکرات زیاد و متوالی سبب لجاجت و مقاومت منفی می گردد و اظهار ایرادات و نصایح . احساسات کودک را جریحه دار می کند . به علاوه احساس غرور ، خودخواهی و احساس خفت ناشی از پذیرش خطا سبب مقاومت روحی فراگیر می گردد.9

 

روش الگویی ، روش بهره گیری از مثال ، قصه گویی ، یادآوری نعمات الهی ، نمایشی مانند روشهای غیر مستقیم هستند.10

 

در سیره بزرگانی زیرا آیت ا… بهجت نیز روش غیر مستقیم بسیار دیده می گردد . ایشان هیچ گاه به گونه مستقیم به شخص نمی فرمایند این کار را بکن یا نه . بلکه در ضمن داستان یا حدیثی قصور و اشتباه اطرافیان را گوشزد می نمایند.11

 

2ـ بهره گیری از روشهای فعال

 

در این روش مشارکت کودکان مد نظر می باشد و مزیت آن تأثیر عمقی آن می باشد ، فعالیت گروهی بچه ها ، واگذاری مسئولیت به ایشان ، وضع قوانین توسط آنها و نظارت و قضاوتشان در مورد افراد خاطی از موارد مهم و موثر می باشد.12

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

 

3ـ روش تربیت تلقینی

 

تلقین مثبت به خود و دیگران از روشهای مورد بهره گیری در تربیت اسلامی می باشد ، حضرت امام خمینی (ره ) در این مورد می فرمایند : « یکی از چیزهایی که برای بشر مفید می باشد تلقین می باشد … یک مطلبی که بایستی در نفس بشر تاثیر بکند با تلقینات و تکرارها بیشتر در نفس بشر تأثیر پیدا می کند به همین جهت اگر بهره گیری از روش تلقین در تعلم و تربیت به صورت منفی و تحمیل نباشد بلکه به شیوه مثبت ، آگاهانه و آزادانه انجام پذیرد بسیار مطلوب و موثر خواهد بود.13

 

شیوه آموزش بعضی مفاهیم دینی:

 

مفهوم دین : در سالهای اول دبستان از پرداختن به معنا و مفهوم واژه دین بایستی اجتناب نمود زیرا کودکان در این دوره علاقه ای به طرح این مباحث ندارند و فقط بایستی به تعریف ساده ای بسنده نمود .

 

مفهوم دعا : در مورد دعا بایستی چند نکته را در نظر داشت : دعاها بایستی متناسب با سن و حوزه درک کودک باشد تا لذت بیشتری ببرد . همچون دعاهای کوتاه و دسته جمعی مثل سرود و مناجات که در روح کودکان موثر می باشد . دیگر اینکه دعاها هر چند وقت یکبار عوض شوند تا تازگی و تأثیر داشته باشند.14

 

در ضمن بایستی عوامل عدم استجابت دعا را برای کودکان بیان نمود تا شبهه ایجاد نشود که چرا دعایشان مستجاب نمی گردد .www.zibaweb.com

 

مفهوم نماز : زمینه نماز در روح پاک کودکان و فطرت سلیم آنها موجود می باشد و بایستی آن را باور کنیم . از سنین نخست دبستان بایستی کودکان را به تدریج با نماز آشنا نمود و آنها را به گزاردن نماز تشویق و ترغیب نمود . قبل از تعلیم بایستی مفهوم خدا و دعا برای کودک تبیین شده باشد و علت نماز خواندن را نیز بداند . برای این کار می توان از آموزشهای ساده بهره گیری نمود البته پرداختن به آموزش بعضی دیگر از مفاهیم دینی شیوه های خاص خود را دارند که بایستی از نظم خاصی برخوردار باشند .آموزش اصول دین و علت های ساده ای برای آنها،پرداختن به خداشناسی،معاد ،وقوع و ضرورت آن ،نبوت و نیاز بشر به آن از مسائل مهم علاقه مند کردن کودک به خدا و پیامبران و امامان می باشد.15

 

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

 

نتیجه:

 

هر چه والدین ، معلم یا مربی که تربیت یا قسمتی از تربیت کودک را بر عهده دارند با ویژگیهای کودکان ، نکات روانشناسی و تربیتی آنان آشناتر باشند در امر آموزش موفق تراند .

 

شیوه های آموزش بایستی اصولی و علمی کاربردی باشند . در آموزش مفاهیم دینی بایستی عوامل تأثیر گذار را شناخت و آنها را در راستای بهتر شدن امر آموزش جهت داد و از سخنان معصومین ـ علیهم السلام ـ بهره جست ؛ زیرا که اگر دیر گردد قلب او مشغول به چیزهای دیگر شده و سخت می گردد و دیگر تربیت او امکان پذیر نبوده یا بسیار مشکل و کم اثر خواهد گردید . الگوهای رفتاری کودک بایستی در درجه اول خودشان مسائل اخلاقی و دینی را رعایت کنند زیرا که کودکان الگو پذیران خوبی هستند و معمولا از پدر و مادر خود الگو می گیرند .

 

در آموزش بیشتر بایستی از روشهای غیر مستقیم بهره گیری نمود تا موجب مقاومت روحی در کودک نشود و همچنین روشهای فعال بسیار موثر هستند . زهرا مستمند

 

——————————————————————————–

 

پی نوشتها:

 

1- مقدسی پور ، علی ؛ اصول و روشهای آموزش مفاهیم دینی به کودکان ، ماهنامه معرفت ، شماره 75 ، ص 36 .

 

2- باهنر ، ناصر ؛ آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی رشد ، شرکت چاپ و نشر بین الملل ، پاییز 1380، صص 78 ـ 79 .

 

3- همان ، صص 164 ـ 166 .

 

4- همان ، صص 172ـ 173 .

 

5- مطهری ، محمد رضا ؛ محبت نیاز اساسی کودکان ، ماهنامه پیام زن ، ش 119 ، صص 62ـ 65 .

 

6- باهنر ، ناصر ؛ صص 156 ـ 162 .

 

7- مظاهری ، حسین ؛ تربیت فرزند از نظر اسلام ، نشر روحانی ، قم ، 1378 ، صص 95ـ 112 .

 

8- قائمی ، علی ؛ تأثیر پدر در تربیت فرزند ، نشر امیری ، تهران ، 1370 ،

 

9- قائمی ، علی ؛ تأثیر مادر در تربیت فرزند ، نشر امیری ، تهران ، 1370 ،

 

10- مقدسی پور ، علی ؛ همان ، صص 38 ـ 40 .

 

11- باهنر ، ناصر ؛ همان ، ص

 

12- مقدسی پور ، علی ؛ همان ، ص 41 .

 

13- فریادگر توحید ، موسسه انتشاراتی انصاری ، قم ،1379 ، ص 56 .

 

14- موگهی ، عبدالکریم ؛ روشهای تربیت دینی ، ماهنامه فرهنگی یاس، 1380 ، پ 8 ، ص 42 .

 

15- باهنر ، ناصر ؛ همان ، صص 146 ـ 246 .

دیدگاهتان را بنویسید