دانلود فرمت word : دانلود تحقیق در مورد پروژه روانشناسی یادگیری-قسمت پنجم

هر گاه كسي يك موضوع علمي يا يك كار عملي را آنقدر تكرار كند كه در مراحل بعدي انجام و فهم آن بدون هيچگونه وقفه و درنگي صورت گيرد مي‌گويند به آن اقدام يا فهم آن مطلب عادت كرده‌می باشد. بنابراين عادت ورزيدگي قبلي موجب سرعت فهم و پيشرفت كار می باشد كه به ميزان قابل توجهي در كيفيت فهم و سرعت درك و اقدام تأثير دارد. تمرين و ورزيدگي و تكرار فراوان اين نتيجه را دارد كه واكنش و تأثر را تا اندازه‌اي غير عادي و خودبخود مي‌سازد. در اين صورت می باشد كه عادت به وجود مي‌آيد و باعث مي‌گردد كه مطالب بدون هيچگونه مانع و زحمتي مفهوم و ميسر گردد.

 

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

الگوهاي يك تدريس نوين از كتاب كليات روشها و فنون تدريس

بنا به تعريفي كه جويس و ويل از الگوي تدريس بيان كرده‌اند:

الگوي تدريس يك طرح كلي يا الگويي می باشد كه دانش‌آموزان را در امر يادگيري انواع دانشها ، نگرشها و مهارتها ياري مي‌دهد . يك الگوي تدريس به طوري كه گفته خواهد گردید از يك پشتوانه نظري يا فلسفي برخوردار می باشد و همچنين در بردارنده مراحل ويژه‌اي از تدريس می باشد كه براي دست‌يابي به نتايج مطلوب تربيتي طراحي شده‌می باشد . اكنون يك نوع الگوي تدريس را معرفي مي‌كنم:

الگوي تدريس به روش كاوشگري گروهي

الگوي كاوشگري گروهي از انديشه‌هاي جان ديوئي ، هربرت تلن ، ويليام هرد كيلپا تريك و گرودون هولفيش و فيليپ اسميت نشأت گرفته‌می باشد . اين الگو از فرآيندهاي مبتني برآ‍زادي و روش علمي تشكيل يافته‌می باشد و معلم هنگام آموزش به شيوه كاوشگري گروهي مراحل زير را دنبال مي‌كند :

  • براي ايجاد انگيزه دانش‌آموزان را با يك مسئله مواجه مي‌سازد.
  • به دانش‌آموزان به اندازه كافي فرصت مي‌دهد تا پيرامون مسئله فكر كنند واكنش نشان دهند و اظهارنظر نمايند.
  • فعاليت‌ها را با فهميدن مسئله و كاري كه بايد صورت گيرد گروهبندي افراد، طرز كار گروهها،‌در نظر گرفتن جا و مكان براي فعاليت‌هاي گروهي ، تعيين و تدارك وسائل ، مواد ومنابع و تعيين دقيق وقت سازماندهي مي‌كند.
  • گروه‌ها مطالعات خود را انجام مي‌دهند.
  • گروه‌ها پيشرفت كار خود، مراحل كار و نيازهاي گروهي را گزارش مي‌دهند و به گزارشها گوش مي‌دهند و به سايرين كمك مي‌كنند.
  • در صورت لزوم كار گروهي در زوهاي ديگر دنبال مي‌گردد.

يك معلم به گونه اختصار بايد با بهره گیری از الگوي آموزش مستقيم مراحل زير را طي كند :

  • مرور يادگيري قبلي
  • شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     
  • بيان هدف درس
  • توضيح يا نمايش مفهوم يا مهارتي كه بايستي آموخته مي‌گردید با بهره گیری از اشياء عيني.
  • كنترل ميزان درك و فهم دانش آموزان.
  • دادن تمرين گروهي و راهنمايي آنها .
  • طرح سوال‌هاي كوتاه جواب براي حصول اطمينان از فهميدن.
  • ارائه بازخورد در موارد لازم .
  • ارائه تمرينهاي اضافي.
  • نظارت بر كار دانش‌آموزان و كمك به آنها در موارد ضروري .
  • ارائه تمرين مستقل.
  • ارزشيابي از كار دانش‌آموزان .
  • موانع يادگيري و پيشنهادات جهت رسيدگي به آنها مانند 1) تدريس بيش از حد بعضي دبيران 2)استاندارد نبودن كلاسها از نظر تعداد دانش‌آموزان 3) آشنا نبودن با فن‌آوري و تكنولوژي در مورد بعضي همكاران  4)نحوه پذيرش دانشگاه‌ها  5)تشويق  6)قداست علم 7)عادت در يادگيري 8)تغيير يا حذف بخشي از كتب درسي بدون گذراندن دوره ضمن خدمت مربوط به آن .9)قدرداني از آثار و تأليفات دبيران رياضي 10)حذف امتحان تنهائي در پايه‌هاي پنجم ابتدايي و سوم راهنمايي .
  • تشكيل كلاس‌هاي آزاد رياضي با شرايط ذكر شده در متن مقاله جهت ايجاد انگيزه‌‌،شور، نشاط و نوآوري در دانش‌آموزان.
  • برگزاري كلاسهاي ضمن خدمت قبل از تغيير كتب درسي.

معرفي يك الگوي تدريس نوين به روش كاوشگري گروهي

مهارتهاي يادگيري

نظريه هاي يادگيري

اصولاً هر فعاليتي يك مبناي نظري دارد كه منتج از يك سري تحقيقات و تابع يك اصول و شناخت كليت يافته­اي می باشد .

نظريه به معناي وسيع عبارتست از تعبير و تفسير حوزه اي از شناخت . در نتيجه براساس اين تعريف، نظريه­هاي يادگيري اصول كليت يافته­اي هستند در زمينه يادگيري و شرايط آن . يعني نظريه­هاي يادگيري در واقع تحليل كننده شرايط يادگيري می باشد .

بسياري از معلمين و دانشجويان بين نظريه و فرضيه تفاوت قائل نيستند يا اشتباه مي­كنند وقتي مي­گوييم فرضيه يعني يك راه حل احتمالي علمي مسأ­له در برابر يك مسأ­له­اي كه هنوز صحت و سقم آن تأييد و يا رد نشده می باشد .

اما نظريه ها مجموعه اي از معرفت و دانش بشري هستند در حوزه­اي از مطالعات كه دقيقاً به اثبات رسيد ، اين نظريه يا مجموعه تحقيقات يك كليات دارند كه مجموعه آنها را شامل مي­گردد . در واقع بر اساس آن كليات می باشد كه شما مي­توانيد يك فعاليت را تعريف و تفسير كنيد بنابراين به معناي تأ­ييد نشده هستند ، اما به اين معني نيست كه مطلق باشد ، همين می باشد و ديگر عوض نمي­گردد ، خير . پس نظريه قابل تغيير و تحول هست. در نظريه مجموعه عوامل در اختيار محقق نيست مخصوصاً در تحقيقات علوم انساني و گياهي ، گر چه اكثر نظريه­ها­يمان در روانشناسي تربيتي و يادگيري بر اساس تحقيقاتي می باشد كه در آزمايشگاه صورت گرفته و دقيقاً همان مراحل كنترل كه در بقيه تحقيقات هست در اينجا حاكم می باشد ولي با اين حال ما نظريه را بعنوان يك قانون و قطعيت نگاه نمي­كنيم ولي نتايج تأ­ييد شده و پذيرفته شده بر اساس كار محقّقان می باشد .

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

نظريه­هاي مختلفي در زمينه يادگيري هست كه ما آنها را در دو حوزه و قلمرو مورد تحليل و بررسي قرار مي دهيم .

حوزه رفتار گرايي يا نظريه­هاي شرطي

حوزه نظريه­هاي شناختي

دیدگاهتان را بنویسید