دانلود فایل پژوهش: دانلود تحقیق در مورد پروژه روانشناسی یادگیری-قسمت اول

یادگیری تغییر نسبتا دایمی در رفتار می باشد که در نتیجه تمرین حاصل شده می باشد. تغییراتی در رفتار که حاصل‌اش (و نه تمرین) ، با شرایط موقت جاندار (مثل خستگی یا حالات ناشی از مصرف بعضی داروها) باشند مشمول این تعریف نمی‌گردد

تأثیر یادگیری در همه صحنه‌های زندگی نمایان می باشد. یادگیری نه تنها در آموختن خاص مطالب درسی ، بلکه در رشد هیجانی ، تعامل اجتماعی و حتی رشد شخصیت نیز دخالت دارد. مثلا یاد می‌گیریم از چه چیزی بترسیم، چه چیز را دوست بداریم. چگونه مودبانه رفتار کنیم و چگونه صمیمیت نشان دهیم.

 

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

انواع یادگیری

از چهار نوع یادگیری مشخص می‌توان گفتگو نمود. این چهار گروه شامل خوگیری ، شرطی سازی کلاسیک ، شرطی سازی عامل و یادگیری پیچیده می باشد که هر کدام را بطور مختصر توضیح می‌دهیم.

خوگیری

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

خوگیری ساده ترین نوع یادگیری می باشد و آن عبارت از نادیده گرفتن محرکی می باشد که با آن مانوس شده‌ایم، یا پیامد مهمی برای ما ندارد. به عنوان مثال ما به صدای تیک تک ساعت عادت کرده‌ایم لذا یاد گرفتن اینکه صدای تیک تاک ساعت تازه‌ای را نشنویم نمونه‌ای از خوگیری می باشد.

شرطی سازی کلاسیک

شرطی سازی کلاسیک یعنی پیوند دادن دو محرک در اثر مجاورت. پس از آن که محرک خنثی (محرک شرطی) چند بار با محرک غیر خنثی (محرک غیر شرطی) ، محرکی که بطور طبیعی و ثابت پاسخی ایجاد می کند، همراه گردید، از خنثی بودن ساقط می گردد و می‌تواند به تنهایی همان پاسخ را ایجاد کند. مثلا نوزاد یاد می‌گیرد که دیدن پستان مادر ، چشیدن شیر را در پی دارد.

شرطی سازی عامل

طبق نظریه شرطی شدن عامل ، ارگانیسم یاد می‌گیرد که رفتار تقویت شده را تکرار کند. اولین پاسخهای درست با کوشش و خطایی تصادفی یا با راهنمایی فیزیکی یا کلامی حاصل می گردد. رفتارهای تقویت شده ، با فراوانی بیشتر ظاهر می شوند. مثلا کودک می‌آموزد که کتک زدن خواهر یا برادر سرزنش والدین را به دنبال دارد.

یادگیری پیچیده

این نوع یادگیری متضمن چیزی بیش از تشکیل پیوندها می باشد. مثلا بکار گیری راهبرد معینی برای حل یک مسئله یا طراحی یک نقشه ذهنی از محیط خود.

اساس عصبی یاد گیران

پژوهشگران عقیده دارند که اساس عصبی یادگیری را بایستی در تغییرات ساختاری دستگاه عصبی جستجو نمود و به همین سبب بیش از پیش به مطالعه این تغییرات در سطح پیوندهای عصبی پرداخته‌اند

هیلگاد روانشناس آمریکایی در یک تعریف جامع یادگیری را اینگونه تعریف می کند: ” یادگیری یعنی؛ تغییر نسبتا پایدار در رفتار که بر اثر تجربه در توانایی‌های بالقوه فرد به وجودمی‌آید.”

دیدکلی

  • تفاوت سطح بشر قرن 21 با اجداد غارنشین را چه چیزی پر می کند؟
  • یادگیری در زندگی بشر چه نقشی دارد ؟
  • ایا یادگیری محدود به مدارس و آموزشگاهها می باشد ؟

تأثیر یادگیری در همه صحنه‌های زندگی نمایان می باشد. یادگیری تنها آموختن مهارتی خاص با مطالب درسی نیست؛ بلکه در رشد هیجانی ، رشد شخصیتی ، تعامل اجتماعی بشر دخالت دارد. بشر یاد می‌گیرد که از چه چیزی بترسد، چه چیزی را دوست بدارد و کجا چگونه رفتار کند. در واقع نوزاد از همان لحظه تولد درگیر فرآیند یادگیری می گردد و این توانایی می باشد که باعث پیشرفت و تفاوت روزانه او تفاوت انسانهای یک نسل از انسانهای نسل قبل از خودشان می گردد.

فرآیند یادگیری با در نظر داشتن اهمیتش همیشه مورد توجه بوده و در این مورد دانشمندان بسیاری اظهار نظر ، پژوهش و نظریه پردازی کرده و جواب بسیاری از سوالات را روشن کرده‌اند، بطوری که می‌توان با صراحت و اطمینان در مورد اینکه “یادگیری چیست ؟ ، چگونه رخ می‌دهد و عوامل موثر کدام هستند ؟ ” بحث نمود.

ویژگی‌های یادگیری

تغییر در رفتار

یادگیری همره با “تغییر” می باشد، به گونه‌ای که بعد از کسب یادگیری موجود زنده (مانند بشر) رفتارش (بیرونی یا درونی) به یک روش یا حالت جدید تغییر می‌یابد. این تغییر هم در رفتارهای ساده و هم در رفتارهای پیچیده دیده می گردد.

پایداری نسبی

درست می باشد که یادگیری همراه با تغییر می باشد اما هر تغییری یادگیری محسوب نمی‌گردد، بلکه تغییرات ناشی از یادگیری پایداری (Permanency) دارند؛ و تغییراتی که پایداری نداشته باشند را نمی‌توان به یادگیری نسبت داد (نظیر تغییرات ناشی از مصرف دارو یا مواد ، هیجانها ، خستگی و… که پس از رفع اثر دارو ، موضوع هیجان یا رفع خستگی و…تغییرات نیز ناپدید می شوند). فردی که مسئله یا چیزی را یاد گرفته می باشد تغییرات حاصل از آن را همواره با خود دارد و در مواقع لازم به اجرا در می‌آورد.

توانایی‌های بالقوه

یادگیری در فرد نوعی توانایی ایجاد می کند، بدین معنی که ” تغییرات پایدار در رفتار” نتیجه تغییر در “توانایی‌ها” می باشد، نه تغییر در رفتار ظاهری. اگر طرف دیگر این توانایی‌ها همیشه مورد بهره گیری قرار نمی‌گیرند بلکه بعضی مواقع بصورت بالقوه هستند و هر وقت جایگاه و فرصت بهره گیری فراهم گردد؛ از حالت بالقوه خارج و به حالت بالفعل (اقدام) در می‌آیند. مثلا فردی که دوچرخه سواری را یادگرفته می باشد، اگر جایگاه دوچرخه سواری برای او فراهم نباشد این توانایی بصورت بالقوه در فرد باقی می‌ماند و هر وقت جایگاه و فرصت دوچرخه سواری فراهم گردد (مثلا یک دوچرخه در اختیار او قرار گیرد) این توانایی از بالقوه به بالفعل (حالت اقدام) در می‌آید. این به آن معنی می باشد که یادگیری هیچ وقت از بین نمی‌رود.

تجربه

دیدگاهتان را بنویسید