جدید: دانلود پایان نامه رشته روانشناسی : بررسی اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه‌ی شناختی رفتاری

با عنوان : مطالعه اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه‌ی شناختی رفتاری

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه آزاد اسلامي

واحد ارسنجان

دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی

پايان‌نامه براي دريافت درجه كارشناسي ارشد (M.A.)

گرایش : عمومي

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :

مطالعه اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه‌ی شناختی رفتاری بر تاب‌آوری، کانون کنترل سلامت، سلامت عمومی و هموگلوبین گلوکوزیته در بیماران مبتلا به دیابت

استاد راهنما :

دكتر میترا محمودی

استاد مشاور :

دكتر مرتضی لطیفیان

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

اظهار مسئله

سلامتی کیفیتی از زندگی می باشد که تعریف آن مشکل و اندازه گیری واقعی آن تقریبا غیر ممکن می باشد. زیرا فکر سالم داشتن، توانا بودن و برخورداری از جسم طبیعی در کانون و ارزیابی اغلب مردم جای دارد. بیمار شدن ممکن می باشد به احساس امنیت فرد و تصویری که فرد از خود دارد لطمه وارد سازد. این امر نه تنها باعث می گردد که طرز تلقی از خود مورد تهدید قرار گیرد، بلکه بیش از همه به فرد بفهماند که او به راستی آسیب پذیر می باشد. بدین ترتیب باعث می گردد که زندگی فرد در زمینه‌های عمده دگرگون گردد، در نتیجه، سازگاری بیماری ممکن می باشد نیازمند کوشش باشد (گالتون و لازاروس، 1979؛ به نقل از سارافینو، 1383).

دیابت از قدیمی‌ترین بیماری‌های شناخته شده در بشر می‌باشد. نام کامل آن دیابت ملیتوس می باشد که از واژه‌های یونانی سیفون و قند گرفته شده می باشد و به مقصود توصیف علائم غیر قابل کنترل آن یعنی دفع مقادیر زیاد ادرار به همراه قند به کار می‌رود. دیابت تغییری همیشگی‌در شیمی‌داخلی بدن می باشد که نتیجه آن وجود گلوکز بسیار زیاد در خون می‌باشد. علت این بیماری کمبود هورمون انسولین می باشد. هورمون یک پیام آور شیمیایی می باشد که در یک قسمت از بدن (در این مورد پانکراس) ساخته می گردد و درون جریان خون آزاد می گردد تا بر روی قسمت‌های دورتر بدن تاثیر بگذارد. در دیابت نوع اول فقدان کامل انسولین ممکن می باشد نظاره گردد اما در دیابت نوع دوم ممکن می باشد کمبود جزئی انسولین و نیز کاهش پاسخ بدن به انسولین نظاره گردد. این حالت را مقاومت به انسولین می نامند (بیلوس، 1385).

دیابت وضعیتی می باشد که در آن سلول‌های بدن دچار کمبود انرژی می شوند و دلیل آن اینست که قند به جای اینکه وارد سلول گردد در خون باقی می ماند. انسولین هورمونی می باشد که از غده لوزالمعده (پانکراس) ترشح می گردد. در خون همه افراد در حالت طبیعی مقداری قند پیدا نمود می گردد. این مقدار در حالت طبیعی 110-70 میلی گرم در دسی لیتر می باشد. انسولین موجب ورود قند به سلول‌ها می گردد تا این قند برای تامین انرژی مورد بهره گیری قرار گیرد، یا برای مصارف بعدی ذخیره گردد. انسولین ماده کلیدی و اصلی می باشد که سبب انتقال قند از خون به سلول‌های بدن می گردد. بدون وجود انسولین قند نمی‌تواند از جریان خون خارج و وارد سلول‌ها (به غیر از سلول‌های مغزی) گردد (شهشهان، 1381).

دیابت یک بیماری مزمن و از شایعترین بیماریها دراغلب جوامع می باشد و علیرغم پیشرفت قابل توجه علم پزشکی هنوز هم نشانه‌ای از توقف آن دیده نمی‌گردد. این بیماری برای فرد مبتلا به آن یک مبارزه همیشگی می باشد. زیرا افراد مبتلا به آن به دلیل وجود یک بیماری لاعلاج و احتمال بروز عوارض شدید و کوتاه شدن طول عمر مورد تهدید قرار می‌گیرند. بر اساس پیش‌بینی فدراسیون بین‌المللی دیابت شمار بیماران دیابتی در جهان قریب به140 میلیون نفر می‌باشد(فدراسیون بین‌المللی دیابت IDF[1]، 1998).

این بیماری از شایع ترین بیماریهای غدد درون ریز می باشد که پس از بیماریهای قلبی عروقی، سرطان، بیماری‌های اسکلتی وعضلانی، چهارمین علت عمده مرگ و میر در گروه‌های سنی مختلف می باشد (امینی، به نقل ازحیدری، 1380).

فرد مبتلا به مقصود حفظ جان نیاز به تزریق روزانه انسولین و آزمایشهای مکرر و درد ناک و نیز صرف وقت و هزینه زیاد جهت درمان دارد و همواره با معضلات فردی، اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی زیادی روبرو می‌باشد که موجب افسردگی، اضطراب و پرخاشگری می گردد (کانکو[2]، 1986، به نقل از جواهری زاده، 1373).

از طرفی یکی از جدی ترین مسائل بشر از دیر باز تاکنون، استرس یا فشار روانی می باشد. استرس می‌تواند تأثیر گسترده‌ای در سلامت عمومی افراد اعمال کند به این شکل که کوشش برای غلبه بر استرس می‌تواند بر پاسخ‌های جسمانی و روانشناختی تاثیر گذارد که ممکن می باشد نتیجه آن پاسخ‌ها به وجود آمدن معضلات مربوط به سلامتی باشد (فلدمن[3]، 2002).

بر اساس فرهنگ لغت آکسفورد، استرس، نیرو یا فشاری می باشد که می‌تواند باعث اختلال و از هم گسیختگی موازنه و تعادل سیستم یا ارگانیسم گردد (دوازده امامی، روشن، محرابی، 1388).

همچنین در ایجاد و بروز هر بیماری عناصر و شرایط گوناگونی مانند زمینه‌های وراثتی، تعامل اجتماعی، ویژگی‌های روانشناختی و رفتاری بشر تأثیر دارند. یکی از مهمترین عوامل روانشناختی موثر در بروز بیماری‌های جسمی استرس می باشد. استرس از طریق تاثیر بر رفتار و دستگاه‌های بدن، مانند دستگاه قلبی – عروقی، غدد درون ریز و دستگاه ایمنی، بر سلامت بشر تاثیری منفی دارد و باعث بروز بیماری‌های جسمی از قبیل بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، بیماری‌های گوارشی، دیابت، بیماری‌های پوستی و انواع دیگربیماری‌ها می گردد (سارافینو، 1383).

استر س بخشی از زندگی روزمره می باشد. استرس کارکردی انطباقی دارد: انگیزه مطالعه را برای امتحان فراهم می کند و سبب ترشح زیاد آدرنالین می گردد که شور و حال خاصی برای انجام کارها در حضور جمع را ایجاد می کند، چه این کار ورزش باشد و چه ارائه یک مقاله در یک سمینار. اکثر ما دوره‌هایی از اضطراب ناخوشایند را تجربه کرده ایم. معمولا این دوره‌ها محدود هستند و خود بخود بر طرف می شوند. اما حتی وقتی نیازمند درمان نیستند، اثرات منفی فیزیولوژیک آنها همچنان از طریق تشدید اختلالات دیگر یا مخدوش کردن وضعیت بالینی سلامت را به مخاطره می افکنند (آلدر، 1389).

وجود ارتباط بین تجربه‌های پر استرس و دیابت همواره مورد سوال بوده می باشد. شواهد به دست آمده حاکی ازآن می باشد که تجربه‌های پر استرس ممکن می باشد در شروع و نیز تشدید دیابت تأثیر داشته باشد (حری، حقیقی، امینی و همکاران، 1387).

بی یورن تورپ[4] کوشش نمود ارتباط‌ی فیزیولوژیک بین تجربه‌های استرس زا و شروع دیابت نوع 2 را توضیح دهد. در تئوری جالب او امده می باشد که استرس‌های روحی با یک واکنش احساس شکست یا درماندگی باعث فعال شدن محور هیپوتالاموس -هیپوفیز-ادرنال[5] شده که خود منجر به اختلال‌های هورمونی شامل بالا رفتن سطح کورتیزول سرم و پایین آمدن سطح استروئیدهای جنسی و هورمون رشد می گردد که این طریقه مخالف اقدام انسولین می باشد. موی[6] و همکاران در سال 2000 در جریان غربالگری دیابت وجود یک ارتباط بین تعداد استرس‌های تجربه شده و شیوع دیابت نوع 2را مشخص کردند. همچنین نوربگ[7] و همکاران استرس‌های شغلی و طرفداری روحی ضعیف را همراه با شانس خطر ابتلا به دیابت در زنان گزارش کردند (همان منبع).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

محرابی، فتی، دوازده امامی ورجب (1387) ادعا می‌کنند: به نظر می‌رسد 14 الی 23 درصد از بزرگسالان بالای سی سال ایرانی دیابت داشته باشند. با در نظر داشتن انچه گفته گردید به نظر می‌رسد ابتلا به دیابت خود منبع استرس ونگرانی زیادی برای این بیماران می باشد.

امروزه استرس به عنوان عاملی خطر زا برای سلامتی مورد توجه قرار گرفته و مطالعات متعدد نشان داده می باشد که افراد با استرس بالا در هر دو سطح جسمانی و روانی شکایات بیشتری را مطرح می‌کنند. پس برنامه‌هایی اثر بخش هستند که مستقیما در ارتباط با روش‌های مقابله با استرس تنظیم شده باشند (پرالتا، رامیرز، روبلز، ناوریت[8] 2009به نقل از؛ امیری، اقایی و عابدی، 1389).

استرس می‌تواند تأثیر مهمی‌در سلامت عمومی افراد اعمال کند، به این شکل که کوشش برای غلبه بر استرس می‌تواند پاسخ‌های فیزیولوژیک و روان شناختی ایجاد کند که نتیجه آنها، به وجود آمدن مشکلاتی در زمینه سلامتی می باشد (فلدمن، 2002).

عوامل استرس زا در افراد مبتلا به دیابت بیشتر از افراد سالم می‌باشد. انجمن دیابت آمریکا اظهار می‌کندکه استرس روانی و فیزیکی مانند بیماری یا صدمه، سطح قند خون را بالا برده و مانع آزاد شدن انسولین در بدن می گردد که در افراد باعث ابتلا به دیابت می گردد(آقا محمدیان، 1389).

درمان شناختی رفتاری به نحو فزاینده‌ای در همه رشته‌های پزشکی به کار می‌رود. ارتباط بین افکار، خلق و رفتار بایستی مطالعه گردد و هر جنبه غیر مفید به نحو انتقادی مورد بحث قرار گیرد. این درمان در توانبخشی قلبی، کنترل دیابت، آسم، درد مزمن، صرع، سندرم روده تحریک پذیر و بعضی بیماری‌های دیگر به کار رفته و موثر بوده می باشد (آلدر، 1391).

طراحی و بکار گیری مداخله‌هایی مبتنی بر رویکرد‌های روان درمانی اثر بخش و سودمند در بیماری‌های طبی و مزمن به گونه کلی، و دیابت به گونه خاص، حایز اهمیت می باشد. به نظر می‌رسد آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی –رفتاری بتواند تاثیر مطلوب بر شاخص‌های مذکور گذاشته و به عنوان راهکاری برای کنترل بهتر بیماری و کاهش و پیشگیری از معضلات و عوارض جسمی و روانی-اجتماعی مرتبط با دیابت سودمند باشد. مدیریت استرس به مجموعه تکنیک‌ها و روش‌هایی اطلاق می گردد که برای کاهش استرس تجربه شده توسط افراد یا افزایش توانایی آنها در مقابله با استرس‌های زندگی به کار گرفته می شوند (دوازده امامی، روشن، محرابی، 1388).

برنامه مدیریت شناختی – رفتاری گروهی شامل تکنیک‌های مدیریت استرس به شیوه شناختی –رفتاری می باشد که همراه با تعداد قابل توجهی تکنیک‌های آرمیدگی بصورت گروهی اجرا می گردد. ویژگی خاص و مفید این برنامه، رویکرد دو سویه‌ی (مدیریت استرس با رویکرد‌های شناختی رفتاری و آموزش انواع گوناگون آرمیدگی و بهره گیری از بازخورد زیستی) و اجرای گروهی آن می باشد که بیشترین منفعت را به شرکت کنندگان می‌رساند. ساختار گروهی این فرصت را در اختیار شرکت کنندگان قرار میدهد که به فرایند‌های مفیدی دست یابندکه در روان درمانی فردی وجود ندارد (نشاط دوست، 1388).

همچنین پژوهش جبل عاملی نشان داد که مداخله شناختی –رفتاری مدیریت استرس می‌تواند به عنوان یک روش مداخله‌ای مفید برای بیماران قلبی بکار رود (جبل عاملی، حیدری و مصطفوی، 1390).

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

روانشناسی سلامت به دنبال شناسایی سازه‌ها و شیوه‌هایی می باشد که سلامت و بهداشت روان را به دنبال دارد. به این دلیل عواملی که به بشر در سازگاری و انطباق با معضلات و تهدیدات زندگی کمک کند، از موضوعات مورد توجه این حوزه خواهد بود. در این ارتباط یکی از موضوعات قابل توجه در روانشناسی سلامت و بهداشت روانی، تاب‌آوری [9]می باشد. این موضوع تحقیقات زیادی را موجب شده می باشد. گارمزی[10]وماستن[11] (1991) تاب‌آوری را “یک فرایند، توانایی، یا پیامد سازگاری موفقیت آمیز با شرایط تهدید کننده”تعریف کردند. به اظهار دیگر تاب‌آوری، سازگاری مثبت در واکنش به شرایط ناگوار می باشد (والر[12]، 2001).

راتر[13] (1990) تاب‌آوری را به عنوان تفاوت‌های فردی در مقابله و واکنش به موقعیت‌های دشوار تعریف می کند (محمودی، رحیمی و محمدی، 1390). همچنین تاب‌آوری به فرایند پویای انطباق مثبت با تجربه‌های تلخ و ناگوار اطلاق می گردد (لاتار و چیچتی؛ مستن، 2001، به نقل از بشارت، 1386).

تاب آوری به عنوان یک ویژگی شخصیتی بر توانایی مقاومت فرد در برابر استرس تصریح دارد و از مفاهیمی زیرا داشتن هدف و معنا در زندگی، ارزشمندبودن، زندگی مشتاقانه و پر شور، قدرت و مسئولیت ناشی از اختیار و آزادی فرد، اهمیت تجربه ذهنی و تأثیر موثر فرد وافراد در ساختن جامعه ریشه می‌گیرد (ولف[14]، 1995).

تاب‌آوری که «مقاومت در برابر استرس» (گارمزی، 1985) یا «رشد پس ضربه‌ای »[15] (تدشی، پارک و کالان، 1998) نیزنامیده شده می باشد، در امتداد یک پیوستار با درجات متفاوت از مقاومت در برابر آسیب‌های روانشناختی قرار میگیرد. (اینگرام و پرایس، 2001). تاب‌آوری طبق این تعریف، فراتر از جان سا لم بدر بردن از استرس‌ها و ناملایمات زندگی می باشد (بونانو، 2004) و با رشد مثبت، انطباق پذیری و رسیدن به سطحی از تعادل پس از به وجود آمدن اختلال در وضعیت تعادلی پیشین، مطابقت می کند (ریچارد سون، 2002، به نقل ازبشارت،1386).

گارمزی[16]وماستن[17] (1991) تاب‌آوری را “یک فرایند، توانایی، یا پیامد سازگاری موفقیت آمیز با شرایط تهدید کننده”تعریف کردند. به اظهار دیگر تاب‌آوری، سازگاری مثبت در واکنش به شرایط ناگوار می باشد (والر[18]، 2001).

کینگ[19] (2008) با مرور تحقیقات در زمینه عوامل محافظت کننده در شرایط مخاطره آمیز و عوامل رشد دهنده تاب آوری دریافت ایمان و نیایش در دوران بزرگسالی طرفداری کننده‌های قوی هستند.

تعداد صفحه :229

قیمت : شش هزار تومان

***

—-

پشتیبانی سایت :        ———-        [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  ***