نوامبر 12, 2019

احساسی متفاوت داشته باشید | سالمندان

وقتی نمی تونین سوزنی رو نخ کنین یا وقتی که شیر آب رو محکم می بندید ، اما بازم چکه می کنه، عصبانی میشین. خشم شما بی دلیله و موجب نخ کردن سوزن یا جلوگیری از چکه کردن آب نمی شه.

هر چند گفته شده که سالخوردگان بدون احساسات قوی هستن ، اما احساس خشم ، حسد، ترس، افسردگی و احساسات دیگری رو که هممون باید از اونا بپرهیزیم ، همیشه به اونا نسبت دادن. همین طور احساسات لذت ، دلیلی وجود نداره که سالمندان نتونن به اینجور احساساتی برسن.

اگه به پزشکتون مراجعه می کردین و می گفتید که حالتون خوب نیس، و اون در جواب فقط می گفت که " احساس بهتری داشته باشین" و شما رو به خونه می فرستاد تعجب می کردین.

پزشکتون به جای این که خیلی راحت به شما بگه " بهتر باش " پیشنهاد می کنه که بیشتر ورزش کنین، چربیای اشباع شده کمتری استفاده کنین و داروهایتان رو جفت و جور کنین و چند نوبت در روز قرص بخورین.اینا واسه انجام دادنه نه احساس کردن. اما وقتی این پیشنهادا رو به کار می بندید ، به احتمال زیاد ، احساس می کنین که حالتون بهتر شده. داروهایی که احساس بهتری به شما میدن مانع مقابله شما با شرایطی می شن که موجب ناراحتی ان. افسردگی مثال خوبیه. شاید تنها دلیل افسردگی شما این باشه که دیگه نمی تونین کارای لذت بخش دوره جوونی رو انجام بدین.شاید به گفتگو با مردم علاقه داشتین ، اما حالا هیچکی نیس که با اون صحبت کنین. پیدا کردن همصحبت بهتر از تنها موندن و خوردن قرص است.

پس واسه دوری از احساسای ناخوشایند ، بیشتر تلاش کنین از شرایط ناخوشایند فاصله بگیرین. اگه بتونین راه های جدیدی واسه ایجاد رابطه با جهان پیدا کنین یا دنیای کم دردسر تری واسه خود بسازین، احساس بهتری دارین. اگه هیچ کاری نداشته باشین ، باید کارای جالبی واسه انجام دادن پیدا کنین. اگه احساس می کنین که تنها یا رانده شدین تلاش کنین دوستائی پیدا کنین که شما رو با ویژگیای الان تون دوست داشته باشن. در این مثالا شما فقط با تغییر دادن شرایط موثر بر اون چه احساس می کنین احساسات خود رو بهبود می بخشین.
 
با خشمتون کشتی نگیرید!
یه جور از خشم ، به وجود اومده به وسیله شکسته.وقتی نمی تونین سوزنی رو نخ کنین یا وقتی که شیر آب رو محکم می بندید ، اما بازم چکه می کنه، عصبانی میشین. خشم شما بی دلیله و موجب نخ کردن سوزن یا جلوگیری از چکه کردن آب نمی شه. با به کار گیری سوزن نخ کن یا سوزنی بزرگ تر و نصب واشر جدید در شیر آب ، نتیجه بهتری میگیرین. اینا پیشنهاداتی روشن ان، اما اصولی نه خیلی روشن رو نشون میدن. با کنترل کردن دلیل اصلی ، خشمتون رو کنترل کنین. اگه از صاحب خونه تون بدتون میاد ، تلاش نکنین اونو دوست داشته باشین. موضوع رو بین خودتون و اون فیصله بدین، یا از اون مکان جا به جایی مکان کنین.( یه قرص آروم بخش مانع می شه که مشکل رو به روشی بهتر حل کنین.) اگه احساس می کنین که بیشتر از قبلی عصبانی میشین، شاید دلیل سخت تر بودن مشکلاتتون باشه.اگه سرچشمه این مشکلات رو شناسایی کنین ، احتمال داره که در حل اونا موفق تر باشین.

ترس
بسیاری چیزها موجب ترس سالخوردگان می شه. مریضی یکی از اوناس. حتی نشونه های جزئی هم ترس انگیزند. شاید فراموش کردن یه نام آشنا هم شروع جنون پیری فرض شه.فقط با شناسایی مشکل و در صورت ضرورت ، اجرای پیشنهادای درمانی می تونین ترس خود رو از بین ببرین. در مورد نگرانیای مالی هم باید به همین صورت انجام داد. درک این موضوع که پولتون واسه زندگی فعلی بسه یا باید بیشترصرفه جویی کنین ، بهتر از زندگی کردن با نگرانی همیشگی واسه آینده س.

بدگمانی
اگه دچار ضعف شنوایی باشین، خیلی وقتا تصور می کنین که بقیه درباره شما صحبت می کنن. وقتی که دیگه نمی تونین خوب ببینین، خیلی راحت تصور می کنین که کسی به اشتباهِ سرزده از شما می خندد.تا الان هیچکی دارویی رو به بازار عرضه نکرده که موجب کاهش بدگمانی شه . البته اگه دارویی وجود داشت ، شما نسبت به به کار گیری اونم بدگمان می بودین. این بدگمانی ، شما رو در برابر هر کسی ، و به طور خطرناکی ، ضعیف می کنه.

یه راه حل روشن واسه این مشکل، روشن کردن وضع زندگیتانه.واسه حفظ روال مخصوص خودتون ، اصرار کنین.هیچوقت به حافظه خود اعتماد نکنین. اگه تعداد دفعات سوء استفاده بقیه از امتیازات خودتون رو کم کنین، از احساس بدگمانی خود کمتر رنج می برید و کمتر به زحمت می افتین.
 
درموندگی
اگه کسی نتونه فعالیتای خود و حرکتای بدنش رو کنترل کنه ، ممکنه مورد تحقیر بقیه واقع شه. پس واسه پیشگیری از وقوع اینجور وضعیتی ، همه احتیاطای ممکن رو باید به جا آورد. دیگه مسائلی که موجب پریشونی فرد می شن شاید بازمانده از آموزشا و تربیت اولیه ما باشن. به شما آموخته بودن که وقت خود رو تلف نکنین، اما حالا خیلی کنه حرکت می کنین. پس بقیه باید منتظر شما بمونن. از گذشته به شما می گفتن که بی ادب یا متکبر نباشین، حالا بعضی وقتا در پیدا میکنین صدای کسی که شما رو مخاطب قرار داده نشنیده اید یا دستی که به سمتتون دراز شده نفشرده اید.

اما امروز خبری از تنبیه و مجازات نیس و دلیلی هم وجود نداره که از اونا عذاب بکشین . اگه لازم باشه از مشکل هاتون صحبت کنین. اما در هر صورت اونا رو مثل ناتواناییایی در نظر داشته باشین که هر کسی باید اونو تحمل کنه. و در آخر اینکه به جای این که از روی اراده بکوشید تا احساسی متفاوت داشته باشین ، بهتره با تغییر دادن شرایطی که در احساسات شما نقش دارن، اون چه رو احساس می کنین از این رو به اونو کنین.

منبع:تبیان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *