نوامبر 13, 2019

احساس گرسنگی مداوم با خوردن این مواد غذایی | تغذیه سالم

احساس گرسنگی یکی از عواملیه که باعث پرخوری و در نتیجه زیاد شدن وزن می شه. در این مقاله خوراکیایی رو معرفی کردیم که خوردن شون شما رو گرسنه تر می کنن.

 احساس گرسنگی در مغز فرمون خوردن رو صادر می کنه و با اینکه خوردن غذا دلیل سیری می شه اما بعضی خوراکیا بنا به دلایل زیاد، احساس گرسنگی رو از بین نمی بره و برعکس، دلیل میل به خوردن بیشتر می شه. ۹ غذا معرفی شده که با خوردنشون نه فقط احساس گرسنگی برطرف نمی شه بلکه گرسنگی بیشتر هم می شه:

۱ – نون سفید

اصطلاح نون سفید به نونایی می گن که با آرد سفید گندم بدون سبوس جفت و جور شده و به خاطر همین، رنگی روشن تر دارن. مصرف این نونا خیلی زود اندازه انسولین موجود در خون رو زیاد می کنه. براساس یه تحقیق که تازگیا در اسپانیا روی ۹ هزار نفر انجام شده، آدمایی که در روز بیشتر از دو نون سفید مصرف می کنن، خطر دچار شدن به چاقی در اونا بیشتر از ۴۰ درصده. نون سفید به دلیل نداشتن سبوس نمی تونه موجب احساس سیری شه.

 

۲ – آب میوه

عصاره میوه باید شامل همه خواص خود اون میوه هم باشه؛ اما آب میوه تنها همه قندا رو منتقل می کنه بدون اینکه تیکه های میوه و یا پوست اونو به بدن آدم برسونه. در نتیجه مصرف آب میوه به دلیل بالا بردن سریع قند خون باعث بروز یه احساس سیری موقت و به دنبال اون یه احساس سیری دوبرابر می شه.

 

۳ – تنقلات شور

بارها تجربه کردین که پس از خوردن یه بسته چیپس و یا پفک، ولع بیشتری واسه خوردن پیدا می کنین. شوری این تنقلات باعث می شه کربوهیدراتا سریع تر هضم شده و در نتیجه افت و خیز سریع انسولین در بدن روی دهد. از طرف دیگه، تحریک سریع پرزهای چشایی زبون و بعد پیغام اونا به مغز، یه نیاز کاذب واسه ادامه خوردن رو بوجود میاره که حاصل اون احساس گرسنگی مضاعفه.

 

۴ – فست فود

فست فودا به دلیل داشتن نمک فراوون باعث از دست دادن زیاد آب بدن می شن. این حالت باعث حوردن آب زیاد و در نتیجه احساس گرسنگی به دنبال خوردن فست فود می شه.

 

۵ – ماکارونی سفید

ماکارونی سفید همون کاری رو می کنه که در مورد نون سفید عنوان شد. یعنی مصرف ماکارونی نه فقط آدم رو سیر نمی کنه بلکه باعث احساس گرسنگی دوبرابر هم می شه. اندازه استاندارد مصرف این نوع ماکارونی در حدود یه فنجانه که بیشتر ما بیشتر از ۴ فنجون اونو مصرف می کنیم؛ ورود این حجم از کربوهیدرات به بدن، لوزالمعده رو مجبور می کنه تا با ترشح انسولین، اندازه قند خون رو تغییر داده و در نتیجه احساس گرسنگی به آدم دست میده.

 

۶ – شیرین کننده های مصنوعی

به کار گیری این شیرین کننده ها در هرنوع که باشه (مانندنوشابهای بدون قند، قندهای مصنوعی واسه چای یا قهوه و مانند اون) به مغز این فرمون رو میده که مقداری قند وارد خون شده و نتیجه اون ترشح انسولین هستش. این روند باعث گرسنگی دوبرابر می شه.

 

۷ – پیتزا

پیتزا شامل آرد سفید، روغنای هیدروژنه، پنیر فرآوری شده و موادی مانند سوسیس و کالباسه که هر کدوم از اونا به تنهایی دارای یکی از مشخصات عنوان شده هستن. در نتیجه با ورود انسولین فراوون در خون، آدم هر قدر هم که گرسنه باشه باز احساس سیری نمیکنه. تنها راه حل، به کار گیری پنیرهای معمولی، آرد کامل واسه خمیر، گوشت بدون چربی و سبزیجاته که می تونه پیتزای رو به یه غذای کامل تبدیل کنه.

 

۸ – کورن فلکس کودکان یا غلات صبحونه

غلات صبحونه یا کورن فلکس که کودکان بیشتر در وعده صبحونه مصرف می کنن پر از شکر هستن که باعث افت انسولین و سطح قند خون در طول روز شن. مصرف این مواد غذایی که پر از کربوهیدارتای بالا هستن در وعده صبحونه که سطح کورتیزول در بالا ترین سطح خوده ضربه بزرگی به متابولیسم بدن وارد می کنه.
بدن آدم به طور طبیعی به شکلی طراحی شده که مقدار زیادی کورتیزول رو در طول شب و روز ذخیره کنه تا بتونه با تنشایی که در طول روز با اون مواجه می شه، مقابله کنه اما وجود مقدار زیاد زیاد کورتیزول باعث کاهش توانایی بدن آدم واسه سوخت و ساز قند می شه. پس، برخلاف این واقعیت که قند خون بالا میره اما این قند به بافتایی که به اون نیاز دارن نمی رسه و پس آدم احساس گرسنگی و بی حالی می کنه.

 

۹ – سوشی

مردم معمولا تصور می کنن که با مصرف سوشی می تونن از فواید مواد مغذی ماهی بهره مند شن اما در واقع برنج بیشتری مصرف می کنن. رولای سوشی که در کالیفرنیا درست می شن معمولا شامل ۳۰ گرم کربوهیدارته که مصرف اون تقریبا برابر مصرف سه تیکه نون سفیده. از طرف دیگه رولای سوشی سریع هضم و باعث خالی شدن معده می شن چون که این رولا معمولا بدون فیبر یا پروتیینه که می تونن آدم رو چند ساعت سیر نگاه دارن.

 

 

منبع : زندگی ایده آل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *